keskiviikko 11. heinäkuuta 2012

Tampere-Helsinki

Suomeen on tullut ensimmäinen halpabussiyhtiö, Onnibus. En ole kyseisen yhtiön palveluja käyttänyt, mutta tulevaisuudessa tilanne on ehkä toinen. Yhtiö nimittäin liikennöi kotikaupungistani Tampereelta Poriin, Hämeenlinnaan ja Helsinkiin edulliseen hintaan. 

Onnibus Oy:llä matkalipun hinta kuljettajalta ostettuna on vakio. Esimerkiksi Tampereelta Helsinkiin lippu maksaa tasarahan, 20 euroa. Onnibus on kuitenkin tuonut mahdollisuuden ostaa matkaliput netistä ennakkoon halvemmalla. Hinnat nousevat kysynnän mukana ja matkan lähestyessä. Samantyyppinen hinnoittelu on tuttua lentoyhtiöillä. Myös VR on ottanut kyseisen hinnoittelumallin käyttöön. Aikaisemmin ostamalla saat siis lipun edullisemmin.

Nyt kuitenkin Onnibusin reittiliikenneluvasta on tehty valituksia hallinto-oikeuteen. Lain mukaan monopoliyhtiöillä on yksinoikeus keskustojen väliseen liikenteeseen vuoteen 2014 saakka. Onnibus on saanut reittiliikennelupansa sillä ehdolla, ettei se aja keskustaan Tampereella ja Turussa. Nyt yhtiötä syytetään matkustajien varastamisesta. 

Onnibus on tuonut tervettä kilpailua säännellylle alalle. ExpressBus on jo joutunut laskemaan hintojaan ja aloittamaan tarjouskampanjoita, mikä tietenkin hyödyttää asiakkaita ja mahdollisesti myös kasvattaa joukkoliikenteen käyttäjämääriä. Hintojen laskua tuskin olisi koskaan tapahtunut ilman kovempaa kilpailua. Toivottavasti tulevaisuudessa markkinat vapautuvat entisestään. Monopoli on tehoton ratkaisu.

Hintavertailu

Halvin matkalippu Tampereelta Helsinkiin seuraavan kuukauden sisään maksaa nyt netistä etukäteen ostettuna 5,90 euroa Onnibussilla.

Tein vertailun kahden päivän päähän perjantai-iltapäivälle, jolloin Onnibus tarjoaa kyydin hintaan 12,90 euroa ja matka taittuu 2,5 tunnissa. Päivän halvin lähtö on 10,90 ja kallein 14,90 euroa, joten niiden keskiarvo soveltuu mainiosti vertailukohdaksi muihin vaihtoehtoihin. 

Matkahuollon sivujen mukaan normaali aikuisten lippu Tampereelta Helsinkiin maksaa 26,90 euroa. Opiskelijalipulle tulee hintaa 13,20 euroa, joten opiskelijakortin haltijalle on aivan sama, valitseeko halpabussiyhtiön vaiko perinteisen vaihtoehdon. Kyseiselle päivälle löytyy myös muutama pikavuoro, joihin on netissä myynnissä muutamia tarjouslippuja. Tarjouslipun hinta on viisi euroa, mutta samalla todetaan, että kyseiseen vuoroon ei voi ostaa matkalippua netistä. Hämmentävää, mutta joka tapauksessa ExpressBusilla on menossa kesätarjous, jossa lipun voi saada esim. Turku-Helsinki välille jopa kahdella eurolla. 

Kiskoja ei voi jättää huomioimatta matkustaessa Tampereelta Helsinkiin. VR:n edullisin vaihtoehto on lähijuna, jolla matkanteko maksaa 24,22 euroa. Intercity-junalla matkaamisesta saa maksaa 30,99 euroa ja Pendoliinolla iloittelusta 36,50 euroa.

Vertailupäivän iltapäivälle Onnibussin lippu on siis 14 euroa halvempi kuin vastaava aikuisten lippu Matkahuollon kautta ostettuna, kun määräaikaista ja rajoitettua kesäkampanjaa ei oteta huomioon. VR:n hinnan Onnibus alittaa 11,32 eurolla. Tosin ajallisesti bussi häviää lähijunalle 25 minuuttia.
Onnibus kilpailee uusista asiakkaista

Onnibus ei pyri hinnoittelustrategiallaan vain voittamaan asiakkaita VR:ltä ja perinteisiltä bussiyhtiöiltä. 

Onnibusin toimitusjohtaja on sitä mieltä, että halvemmat hinnat kannattavat, koska silloin voidaan kilpailla myös yksityisautoilun kanssa. Esimerkiksi polttoainekulut Tampere-Helsinki -välillä ovat nyt arviolta noin 20 euron luokkaa, joten yksinmatkustajan on kannattavaa taittaa matka julkisilla kulkuneuvoilla kuin omalla autolla. Vielä enemmän laskelmat kääntyvät yksityisautoilun tappioksi, kun kaikki kustannukset otetaan huomioon. Tarkan markan blogin mukaan autoilun todelliset kustannukset ovat noin neljä kertaa matkalla kuluvan bensiinin hinta.

Junalla tai bussilla matkustaminen on ollut tähän asti kannattavaa esimerkiksi niille, jotka saavat opiskelija- tai eläkeläisalennusta. Muille on tullut halvemmaksi käyttää omaa autoa. Onnibus on päättänyt iskeä tähän saumaan. 

Mielestäni on hienoa, että asiakkaille tuodaan uusia ja edullisempia vaihtoehtoja uuden liiketoimintakonseptin voimin. Toivotaan, että tämä ravistelee Suomen jähmeitä julkisen liikenteen rakenteita poistaen sääntelyä ja luoden tilaa vapaalle kilpailulle, joka hyödyttää sekä yrittäjiä että asiakkaita. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti