keskiviikko 1. elokuuta 2012

Kokemuksia halpalentämisestä

Tässä tekstissä kerron kokemuksiani halpalentoyhtiöistä Euroopassa ja Aasiassa. Euroopassa minulle tutuin yhtiö on Ryanair ja Kaakkois-Aasiassa AirAsia, jolla olen lentänyt monta Aasian sisäistä lentoa. Lisäksi olen lentänyt JetStarilla yhden lennon. Yhdysvaltalainen Southwest Airlines on kenties maailman tunnetuin halpalentoyhtiö.

Positiivinen puoli Ryanairissa on, että se lentää kotikaupungistani Tampereelta useisiin Euroopan kohteisiin ja tarjoaa opiskelijalle sopivia edukkaita hintoja. Tampereen lentokentän kakkosterminaalia ei voi mitenkään viihtyisäksi lennon odotuspaikaksi kutsua, mutta eipä siellä parhaimmillaan tarvitse kauaa odotellakaan.

Halpalentoyhtiöiden toiminta on tehokasta. Kun kone saapuu maahan, se tyhjennetään ja lastataan nopeasti. Halpalentoyhtiöt tietävät, että koneet tuottavat ilmassa. Toiminnassa pyritään karsimaan kaikki turhat kustannukset ja tehokkuus näkyy jokaisella osa-alueella. Kaikki mahdollinen varauksesta alkaen tehdään internetissä itsepalveluna.

Lentäminen on sujunut ilman ongelmia jokaisella käyttämälläni halpalentoyhtiöllä. Lyhyet lentomatkat kestää pidempikin henkilö ahtaissa tiloissa eikä "ilmaista" tarjoilua ehdi kaivata. Ongelmia lentovarausten kanssa voi tulla, jos olet varannut lennon kentälle, josta sinun on tarkoitus jatkaa pian seuraavalle toisella lennolla. Ryanair saattaa pelkällä ilmoituksella siirtää toista lennoista, jolloin joutuu itse järjestelemään omaa matkaansa uusiksi.

Positiivinen kokemus Ryanairin lennoista on se, että ainakin omat lentoni ovat lähteneet jopa selkeästi etuajassa, jolloin myös perillä on ehditty aikataulutettua aikaisemmin. AirAsia on on joskus ollut tunninkin myöhässä omalla kohdallani, mutta usein sekin on pysynyt aikataulussaan. Kyseiselle yhtiölle annan kiitosta nopeasta vastauksesta sähköpostitiedusteluuni.

Onko halpaa vai ei?

Lentoyhtiöiden häikäisevät tarjoushinnat kuulostavat hyviltä, mutta ne eivät vielä ota huomioon kaikkia lentämisen kuluja. Normaalisti ilmoitetun hinnan lisäksi päälle tulevat verot ja muut maksut, veloitus internetissä tehtävästä check-inistä, matkalaukuista sekä minulle mystiseksi jäänyt administration fee Ryanairilla. Muita turhia maksuja voit vielä halutessasi maksaa esimerkiksi ottamalla oikeuden päästä ensimmäisenä koneeseen. Tämä on turhaa, sillä en ole ikinä kuullut, että joku ei olisi koneeseen mahtunut.

Tällä käytetyllä hintojen ilmoittamistavalla lennon hinta siis yleensä vähintäänkin tuplaantuu alkuperäisestä tarjoushinnasta. Siksi ei kannata lentojen hintoja tutkiessaan jättää pois laskuista tavallisia lentoyhtiöitä, sillä pienellä lisähinnalla saattaa saada mukavammat lennot ja lentoajat.

Erona perinteisten ja halpalentoyhtiöiden välillä ovat myös lentokentät, joita ne käyttävät. Ryanair lentää usein pienille sivukentille, joilta saattaa olla matkaa kaupunkialueella paljonkin. Näin se saa kustannuksiaan karsittua. Halpalentoyhtiöiden strategia siis perustuu selkeästi pieniin kustannuksiin, jolloin lippujen hinnat saadaan painettua alas.

Loppukevennykseksi vielä Ryanairin lentohenkilöstön, ilmeisesti perinteiseksi muodostunut, vitsi Suomeen saapuessa: Lentoemo kysyy, että are you from Finland and how do you say "thank you" in Finnish? Siihen vastataan tietysti, että "Kiitos", johon lentoemo heti kommentoi, että "Aa, mojito!"

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti