lauantai 8. syyskuuta 2012

Ei ollut Lidlissä super-lauantai

Asioin hard-discount myymäläketju Lidlissä, jolla on Suomessa noin 140 myymälää, kerran viikossa tai harvemmin. Käväisin siellä tavallisilla ruokaostoksillani tänä lauantaina, ja odotin mahdotonta ryysistä, kuten tavallisesti. Normaalia on, että tässä Tampereen keskustan myymälässä on aina paljon asiakkaita ja vain pari kassaa auki ja molemmissa kovat jonot. Tänään kassoja oli auki vain yksi, eikä siihenkään tarvinnut puolen päivän jälkeen juuri jonottaa. 

Lidl on hyvä esimerkki päivittäistavaroihin erikoistuneesta ketjusta, jossa tuotantolähtöinen toimintatapa on viritetty huippuunsa edullisen hinnan takaamiseksi. Myymälässä on tarjolla rajattu, mutta minun mielestäni lähes riittävä valikoima elintarvikkeita ja ennen kaikkea tarjolla edulliseen hintaan. Palvelu on luonnollisesti minimoitu, enkä ole sitä Lidlissä pahemmin kaivannutkaan. Mielestäni Lidlin tulo Suomen markkinoille toi tarvittavaa kilpailu päivittäistavarakaupan kovin oligopolistisille markkinoille, jossa muutama suuri kilpailija rohmuaa ison osan myynnistä. 

Ennen Lidlissä oli tarjolla suurimmalti osin vain sen omia tuotemerkkejä. Nyt valikoimissa on paljon tunnettuja brändituotteita maailmalta ja Suomesta. Silmiin pisti tällä vierailulla 6-pack Laitilan Kukko -olutta, jota myytiin kuudella eurolla Lidlin logolla varustetussa pakkauksessa 10-vuotissynttäreiden kunniaksi. 

Lidl myy tuotteita matalalla katteella, mutta kunhan asiakas ostaa kerralla tarpeeksi, nousee asiakaskohtainen kate tarpeelliselle tasolle. Tavara kiertää nopeasti ja kulut on höylätty mahdollisimman mataliksi. Sisäänheittotuotteilla saadaan väki asioimaan liikkeessä. Lidl onkin kasvattanut siivuaan markkinoista ja tehnyt Suomessa voittoa viimeksi vuonna 2011. 

Lidlin myymälät ovat sisutukseltaan samanlaisia, joten kun olet oppinut asioimaan yhdessä myymälässä, osaat asioida kaikissa. Hyllyjen täyttäjien työtä on näin helpotettu, sillä tavarakontit voidaan pakata oikeaan järjestykseen jo ennen toimitusvaihetta, jolloin hyllyjen täyttäminen sujuu nopeammin. 

Lidlin aseina ovat logistiikan tehokkuus, ostotoiminnan kyvykkyys ja tavaravaraston nopea kierto. Erityisesti köyhempään ja nuukaan kansanosaan Lidlin hinnat vetoavat varmasti. 

Tänä syksyisenä ja sateisena lauantaina kuitenkin ihmettelin, miksi kauppa oli niin tyhjä asiakkaista. Hyviä tarjouksia mielestäni riitti. Kesä on mennyt ja sen huomasi erityisesti siitä, että grillaukseen tarkoitettuja lihoja ja muuta materiaalia ei ollut tyrkyllä. Ei kai se silti tarkoita, että ihmiset ovat lopettaneet kaupassa käymisen ja syömisen kokonaan? Ei kai säätilan pitäisi vaikuttaa kaupungin keskustassa asuvien asiointiin? Ei kai heikko taloustilanne ainakaan huononna Lidlin asemaa päivittäistavarakaupan kilpailussa? Ehkä tämä oli tänään vai sattumaa, mutta silti jäi mietityttämään.

Lähteet: Lindroos & Lohivesi: Onnistu strategiassa, Wikipedia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti