perjantai 28. syyskuuta 2012

Media, sosialisoitunut datapreeria

Otsikko on lainattu Samuli Putron uuden levyn kappaleesta "Arktiseen limboon" ja kuvaa mielestäni osuvasti sosiaalista mediaa kutsumalla sitä datapreeriaksi.

Sosiaalisesta mediasta eli somesta puhutaan paljon. Sillä tarkoitetaan verkkoviestintäympäristöjä, joissa käyttäjät viestivät ja tuottavat itse sisältöä. Viestijä ja vastaanottaja ovat usein sama henkilö.

Sosiaalinen media synnyttää jatkuvasti uutta liiketoimintaa monissa muodoissa. Sosiaalisen median luomisen ja kehittämisen jatkeeksi monet ovat alkaneet tarjota someen liittyviä mitä erilaisempia some-palveluja. Sosiaalisen median hyödyntämisen taitajilla lienee kysyntää työmarkkinoilla. 

Esimerkiksi mainostaminen sosiaalisessa mediassa kasvaa kovaa vauhtia. Vielä on kuitenkin todentamatta esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tehdyn markkinoinnin tuloksellisuus, tai se on ainakin kyseenalaista. Toki näkyvyyttä voidaan saavuttaa sosiaalisessa mediassa, mutta se voi myös kääntyä yritystä vastaan. Niin hyvät kuin huonot uutiset ja juorut leviävät nopeasti Facebookissa, Twitterissä ja blogeissa. Tästä ovat osoituksena esimerkiksi irtisanomisuutisten tai Fazerin mainoskampanjan kaltaiset tapaukset. 

Sosiaalisessa mediassa voidaan tehdä monenlaista markkinointia ja mainostusta. Esimerkiksi Tykkää meistä -mainonta on tällä hetkellä kasvava trendi Facebookissa omien havaintojeni mukaan.

Maineen hallinta on varmasti sosiaalisen median aikakaudella entistä haastavampi laji. Vaivalla rakennettu hyvä maine voi huuhtoutua hetkessä viemäriin kulovalkean tavoin leviävien viestien takia. Toki sama viidakkorumpu toimii myös positiiviseen suuntaan.

Omat sosiaalisen median harrastukseni pitävät sisällään seuraavaa:

Facebook: Siellä ovat lähes kaikki kaverit ja sukulaiset, joten yhteydenpito on helppoa. Facebookin (ja internetin ylipäätään) huono puoli on, että henkilökohtaiset tiedot saattavat levitä vääriin käsiin. Yritykset vähintäänkin yrittävät hyödyntää sinusta saamiansa tietoja kohdentaessaan markkinointiaan eri segmenteille.

Nyt alkaa jo olla kyseenalaista, kuinka kauan esimerkiksi Facebookin suosio kestää. Ainakin sen keksijät ehtivät jo rahastaa yritysideallaan listatessaan yrityksen pörssiin. IPO:ssa (initial public offering) osakkeen hinta oli 38 dollaria, kun nyt sillä käydään kauppaa noin 20 taalalla. 

LinkedIn: Pidän ansioluetteloani näkyvissä internetissä täällä. Se on verkkoyhteisöpalvelu eli niin sanottu professional tool. Siellä ei varsinaisesti haeta töitä, mutta verkostoidutaan ja mahdollisesti jopa saadaan työtarjouksia.

Twitter: Twitter on yhteisö- ja mikroblogipalvelu, jossa sanottavansa pitää saada mahtumaan 140 merkkiin. Lyhyet twiitit ovat pikkuhiljaa alkaneet koukuttaa minua ja jaan esimerkiksi useita mielenkiintoiseksi katsomiani uutisia täällä. Toisaalta voi seurata kiinnostavien henkilöiden twiittejä.

Hienoimman hetkeni koin tällä viikolla, kun eräs mielenkiintoiseksi katsomani, seuraamani henkilö, joka oli myös alkanut seuraamaan minua, re-twiittasi (eli jakoi omille seuraajilleen) twiittini. En siis tunne reaalimaailmassa tätä henkilöä lainkaan.

Blogit: Blogeissa voi jakaa esimerkiksi tekstiä, kuvioita ja videoita. Niitä ei varmaankaan lasketa osaksi sosiaalista mediaa, mutta minulle se on yksi tärkeä osa internet-maailmaa. ChangeX:n myötä kiinnostuin toden teolla bloggaamisesta. Kirjoittamisen ohella muiden blogeja lukemalla löytää tuoretta tietoa ja erilaisia näkökantoja asioihin. 

Wikipedia: Avoin tietosanakirja netissä, jota käyttäjät itse muokkaavat. Nykyajan yleismaailmallinen tietolähde, johon monet luottavat ehkä liikaakin.

YouTube: Täällä tulee jaettua videoita muiden nähtäväksi ja katseltua monenlaista sisältöä. Google omistaa tämän videopalvelun. 

Tätä listausta voisi varmasti jatkaavielä pidemmälle, mutta edellä tuli esiteltyä minulle tärkeimmät yhteisöpalvelut. Kun aloin listata niitä, yllätyin todenteolla siitä, kuinka montaa eri palvelua käytänkään!

Tässä vielä linkki Forbesin artikkeliin, jossa käsitellään sosiaalisen median roolia modernissa bisness-maailmassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti