sunnuntai 7. lokakuuta 2012

Bob Thomas – Walt Disney, elämäkerta

Joskus tuli otsikossa esitetty kirja luettua opiskeluja varten ja tämän jutun pohjaksi silloin kirjoitettua kirjaessee.

Walt Disney oli luova ja yritteliäs mies, jonka jälkeensä jättämä yhtiö tuottaa edelleen huippuviihdettä sekä lapsille että aikuisille. ”Walt Disney esittää” tai ”Disney's” ennen elokuvan nimeä kertoo laadusta ja ne ovat tuttuja ilmauksia ympäri maailmaa. Itselleni Disneyn tuotanto on tullut tutuksi jo pienestä lapsesta alkaen, mutta ennen kirjan lukemista en ole tiennyt, millaisesta miehestä on kyse.

Walt Disney oli Hollywoodin elokuvabisneksen rautainen ammattilainen, joka loi mm. kaikille tutun Mikki Hiiren ja antoi monille vanhoille saduille ja kertomuksille elämän piirrettynä tai näyteltynä elokuvana, ja joka suunnitteli ja rakensi mahtavan teemapuiston, Disneylandin, jossa käy tänäkin päivänä miljoonia ihmisiä vuosittain.

Walter Elias Disney syntyi Chicagossa vuonna 1901 köyhän perheeseen ja sai oppia jo nuorena työntekoa farmilla ja muissa askareissa. Nuoruudessaan hän mm. jakoi sanomalehtiä isänsä yrityksessä.

Koulutodistukset olivat keskinkertaisia, koska Walteria kiinnosti enemmän piirtäminen. Hän ryhtyi tekemään kopioita poliittisista piirroksista ja haikaili pilapiirtäjän urasta. Ensimmäiset Walterin piirrokset pääsivät julkisuuteen Ensimmäisen Maailmasodan aikaa. Niistä heijastui Walterin halu osallistua sotaponnistuksiin, ja hän värväytyikin vapaaehtoisena ambulanssijoukkoihin valehdeltuaan ikänsä.

Hollywoodin aika

Walter Disney matkusti 1923 Hollywoodiin, jossa hän itse rakentamassaan studiossa kyhäili piirrosfilmejä. Koko Disneyn varhainen historia oli täynnä rahahuolia ja muita vaikeuksia esimerkiksi huiputtavien yhteistyökumppaneiden takia. Walter oppi kantapäänkautta viihdemaailman kovuuden. Walter ei kuitenkaan lannistunut, sillä hän oli päättänyt onnistua luomaan parempia piirrettyjä kuin muut. Hänen apunaan oli yhtiön historian alusta lähtien veli Roy, joka oli järjen ääni ja hoiti raha-asiat.

Walt tuotti monenlaisia piirrosfilmejä ja halusi niistä laadukkaita. Pian hänellä oli oma studio ja paljon alaisia. Elokuvien teossa Walt oli aina vahvasti läsnä ja tahtoi omien ajatusten ja ideoidensa menevän läpi. Walt kyllä kuunteli alaisiaan nauvoteluissa ja suunnittelupalavereissa, mutta hän teki selväksi, että hänen näkemyksensä loppuviimein aina toteutettiin. Siksi jotkut alaiset, jotka eivät tätä kestäneet, lähtivät itse studiolta pois.

Vaikeuksien kautta voittoon

Vaikeudet olivat arkipäivää koko Disneyn studioiden alkuhistorian ajan 50-luvulle saakka. Varsinkin rahakysymykset olivat huolina ja myös sopimukset muiden tahojen kanssa tuottivat välillä ongelmia. Neuvottelut yhteistyökumppaneiden kanssa olivat monesti vaikeita, sillä kaikki halusivat hyötyä Disneyn menestyksestä.

Mikki Hiiri oli suuri hitti. Se oli Waltin ensimmäinen maailmanlaajuisesti tunnettu hahmo. Waltin kunnianhimo vei häntä eteenpäin kehittämään piirroselokuvaa entisestään. Esimerkiksi siirtyminen väri- ja äänielokuviin oli suuri ja tärkeä, mutta vaikeasti otettava edistysaskel.

Disneyn studioilla kehitettiin jatkuvasti uusia ja parempia metodeja tehdä piirroselokuvia. Walt käytti rohkeasti paljon rahaa editysaskeliden ottamiseen, josta hän usein raha-asioista huolehtivan Roy-veljensä kanssa kiisteli. Erityisen vaikeaa aikaa Disneyn studiolle oli Toisen Maailmansodan aika, koska silloin maailmanlaajuinen piirroselokuvien kysyntä tyrehtyi ja kotimarkkinoillakin menekki oli heikkoa.

Walt kehitti tuotoksiaan koko ajan. Hän ei halunnut jumiutua samanlaiseen kaavaan. Kun jostakin elokuvan henkilöstä tai hahmoista tuli suosittuja, elokuvien levittäjät vaativat, että samaa sarjaa tuottettaisiin lisää. Walt kuitenkin kieltäytyi tämänkaltaisesta toiminnasta. Hän ei halunnut jähmettyä jo kerran keksittyihin hahmoihin. Hän halusi uutta ja menetti mielenkiintonsa jo tehtyihin projekteihin.

Ajatus, että suosittua aihetta ei jatkea uudella elokuvalla tuntuu nykyajan jatko-osien jatko-osien maailmassa oudolta. Olisi luullut, että liikeyritystä pyörittävät henkilöt olisivat halunneet parhaan mahdollisen tuoton keksimistään hahmoista. Walt oli kuitenkin toista maata. Hänelle yleisön viihdyttäminen oli tärkeintä, raha oli vain se väline, jolla pystyttiin tuottamaan elokuvat ja myöhemmässä vaiheessa myös muut suuret projektit, kuten maailmannäyttelyihin esittelyosastoja ja valtavat huvipuistot Disneyland ja Disney World

Elokuvista huvipuistobisnekseen


Walt halusi luoda jotain sellaista viihdykettä, joka vetoaisi kaikkeen kansaan, ja jossa kaikilla olisi hauskaa. Walt halusi siitä siistin ja viihdyttävän, ja palvelun piti olla hyvää. Pitkällisen suunnittelun jälkeen Disneyland päätettiin rakentaa Anaheimiin.

Walt suunnitteli huvipuiston sisällön ja toteutuksen paljolti itse. Disneyland avattiin vuonna 1955 ja alkuvaikeuksien jälkeen siitä tuli erittäin suosittu. Vaikka ensin ajateltiin, että yksi Disneyland riittäisi, päätettiin rakentaa toiselle puolelle USA:ta toinen Disney-teemapuisto. Siitä tuli Walt Disney World, vaikka Walt ei itse sitä koskaan päässyt valmiina näkemään, koska kuoli vuonna 1966.

Waltin oman onnistumisen tärkeimmät avaimet olivat piirustustaito, mielikuvitus ja kyky huomioida yleisön tarpeet. Hän keskittyi elokuvissaan ja huvipuistoissaan miettimään, miten ihmiset ne kokisivat. Positiivisten elämysten tuottaminen oli Waltin tavoite ja siinä hän usein onnistui projekteissaan. Tärkeää oli myös hillitön halu menestyä ja usko itseensä ja tekemiseensä.

Sana ”liikemies” ei mielestäni kuvaa Walt Disneytä, pikemminkin kuvailisin häntä sanoilla ”suuri viihdyttäjä”, jolle nykyinen viihdebisnes on paljon velkaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti