torstai 3. tammikuuta 2013

Tuotantolähtöinen toimintatapa

Tuotantolähtöisesti toimivat yritykset ovat yleensä vahvoilla toimiessaan stabiilissa ympäristössä. Ne eivät pyri aggressiiviseen kasvuun, vaan säilyttämään asemansa hallitulla kasvulla ja hitaalla kannattavuuden parantamisella. Menestyksen takana on resurssien tehokas hyödyntäminen. Kilpailutekijöitä ovat esimerkiksi asiakkaan asioinnin tehokkuus ja tuotevalikoiman laatu. Yritys saattaa pyrkiä massatuotannosta kohti massaräätälöityä tuotantoa. 

Tuotannollista toimintatapaa ei saa ymmärtää väärin. Visiossa ja strategiassa on otettava huomioon, miten asiakas hyötyy yrityksen toimintatavasta esimerkiksi luotettavuuden ja hyvän laadun ansiosta. 

Esimerkiksi hissiyhtiö KONE haluaa tarjota parhaan käyttäjäkokemuksen. KONEen strategiassa mainitaan myös kustannuskilpailukyky ja kannattava kasvu, jotka ovat tyypillisiä tuotannollisen toimintatavan yrityksille. 

KONE on hakenut kasvua paitsi talojen saneeramisen yhteydessä tehdystä hissien uusimisesta myös investoimalla tuotekehitykseen ja erilaistamalla tuotetarjontaansa sekä tarjoamalla hissien huoltopalvelua. 

Malesiassa ollessani oli hienoa sanoa paikallisille kavereille, että hissi, jossa olemme, on valmistettu suomalaisen KONEen toimesta. Kaakkois-Aasiassa kun eivät suomalaiset yhtiöt olleet selkeästi esillä jokapäiväisessä elämässä. Nokia tietysti oli tunnettu, mutta muita suomalaisia tuotteita sai etsiä. Hauska bongaus oli erään auton kylkeen liimattu Rapalan tarra. Jossain Singaporen ruokapaikassa oli Huhtamäen kertakäyttöasioita käytössä.

Rapala ja Huhtamäki toteuttavat myös ainakin jossain määrin tuotantolähtöistä toimintatapaa. Molempien strategisiin päälinjauksiin kuuluu kannattava kasvu. Huhtamäki Oyj keskittyy pakkausliiketoimintoihin, joissa sillä on hyvä kilpailu- ja markkina-asema. Rapala Oyj:n strategian perusteena taas on globaali jakeluverkosto, vahvat brändit sekä uniikki valmistus-, hankinta- ja tuotekehitysorganisaatio. Huhtamäki panostaa nopeasti kasvaviin kehittyviin markkinoihin, kun taas Rapala haluaa olla kalastusvälineissä globaali markkinajohtaja. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti