perjantai 27. syyskuuta 2013

Kiinnostavia yrityksiä, osa 1: KONE

Juttusarjassa kiinnostavista yrityksistä esittelen lyhyesti yhtiöitä, joissa haluaisin työskennellä tai jotka ovat muuten mielenkiintoisia tai ajankohtaisia.

KONE on silmissäni yksi mielenkiintoisimmista yhtiöistä Suomessa. Siksi se on myös juttusarjassa numero 1. KONEen kansainvälinen työskentely-ympäristö vaikuttaa mielenkiintoiselta ja yhtiöltä löytyykin kansainvälinen trainee-ohjelma, johon seuraava haku on vuoden 2014 alussa.

KONEesta tekee silmissäni mielenkiintoisen yhtiön se, että se erittäin menestyvä yhtiö, sillä on huipputason arvostettu johtaja ja se on läsnä kasvavilla markkinoilla mm. Aasiassa ja erityisesti Kiinassa

KONE on myös tehnyt kovaa tulosta osakkeenomistajien näkökulmasta. KONE on syyskuussa 2013 nostanut liikevoitto- ja liikevaihtonäkymiään kuluvalle vuodelle. 

Seuraavat tiedot KONEesta löytyvät yhtiön www-sivuilta:

KONE perustettiin vuonna 1910. Satavuotisen taipaleen aikana KONE on ollut mukana erilaisissa liiketoiminnoissa tekstiili- ja lääketeollisuudesta hydraulisten pumppujen valmistukseen.  Vahviten on kuitenkin keskitytty hissi- ja liukuporrasliiketoimintaan. Kone Oyj jakautui kahdeksi erilliseksi yhtiöksi 1. kesäkuuta 2005. Toinen yhtiöistä jatkaa toimintaa nimellä KONE Oyj. Toisen yhtiön nimi on Cargotec Oyj. KONEen toimitusjohtaja on vuodesta 2005 alkaen ollut arvostettu Matti Alahuhta.

KONE tarjoaa asiakkailleen edistyksellisiä hissejä, liukuportaita ja automaattiovia sekä monipuolisia ratkaisuja niiden huoltoon ja modernisointiin.

KONE kuuluu alansa johtaviin yrityksiin ja on läsnä noin 50 maassa ympäri maailman. KONEella on yli 1 000 toimipaikkaa eri puolilla maailmaa. Yhtiöllä on kahdeksan tuotantolaitosta, jotka sijaitsevat sen päämarkkina-alueilla, ja seitsemän globaalia tutkimus- ja tuotekehityskeskusta. KONEen pääkonttori sijaitsee Helsingissä.

Vuonna 2011 KONEen liikevaihto oli 5,2 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 35 000. Vuonna 2012 KONEen liikevaihto oli 6,3 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 40 000.  Yhtiön B-sarjan osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.

KONEella on maailmanlaajuisesti noin 250 000 asiakasta, joista suurin osa on kunnossapidon asiakkaita.

Keskeisiä KONEen asiakkaita ovat rakennusurakoitsijat, rakennusten omistajat, kiinteistönhallintayhtiöt ja kiinteistöjen kehittämiseen keskittyvät toimijat.

KONEen markkinoiden pääsegmentit ovat asuintalot, hotellit, toimisto- ja liikekiinteistöt, infrastruktuuri ja sairaalat.

KONEella on maailmanlaajuisesti satojatuhansia asiakkaita, joista suurin osa on kunnossapidon asiakkaita. Kunnossapidon asiakkaisiin kuuluu niin yhden rakennuksen kattavia sopimuksia tekeviä kiinteistönhallintayhtiöitä kuin suuria kansainvälisiä liike- ja hotelliketjuja.

KONEen visio on tarjota paras käyttäjäkokemus. Asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen on avainasemassa. Strategiana on tarjota asiakkaille kilpailuetua luomalla paras käyttäjäkokemus innovatiivisilla ratkaisuilla. Ihmisten johtaminen ja liiketoimintaprosessit luovat pohjan toiminnalliselle erinomaisuudelle ja kustannuskilpailukyvylle.

KONEella on neljä strategista tavoitetta: kasvattaa asiakasuskollisuutta, tehdä yhtiöstä erinomainen työpaikka, olla toimialajohtaja kannattavassa kasvussa ja tarjota paras käyttäjäkokemus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti