torstai 10. lokakuuta 2013

Kiinnostavia yrityksiä, osa 3: Stockmann

Juttusarjassa kiinnostavista yrityksistä esittelen lyhyesti yhtiöitä, joissa haluaisin työskennellä tai jotka ovat muuten mielenkiintoisia tai ajankohtaisia.

Stockmann on kiinnostavien yritysten listalla kolmantena erityisesti, koska juuri nyt on menossa Hullut Päivät. Keltaiset muovikassit siis täyttävät katukuvan. Kotona ja työpaikoilla selaillaan paksua tarjouskuvastoa. Tavaratalon edessä tunkeillaan jo hyvissä ajoin ennen avaamisaikaa ja sisällä tungeskellaan kyynärpäätaktiikkaa käyttäen. Kyllä. Stockmannin Hullut Päivät lyövät laudalta muiden Tampereen kauppakeskusten ale-päivät. Sokoksen 3+1 päivää ei yllä läheskään samanlaiseen hypetykseen. Sitten vain pohtimaan, onko Hulluilla Päivillä halpaa vai ei.

Stockmann on 1862 perustettu, vähittäiskauppaa harjoittava yhtiö, jolla on 700 myymälää 16 maassa. Liikevaihto 2012 yli 2.117 miljoonaa euroa. Työpaikkana Stockmann on mielestäni mielenkiintoinen, koska se on listattu yhtiö, se on tunnettu kuluttajien keskuudessa, sillä on vahva brändi ja se on myös kansainvälinen. 

Stockmannin kaksi liiketoimintayksikköä ovat tavarataloryhmä sekä muotiketjut. Stockmann harjoittaa Suomessa verkkokauppaa Stockmann-, Hobby Hall- ja Akateeminen Kirjakauppa -brändeillä, jotka ovat kuluttajille myös hyvin tuttuja. Lindexin verkkokauppa toimii koko EU:n alueella sekä Norjassa. Seppälällä on verkkokauppa Suomessa.

Tällä hetkellä markkinatilanne on Stockmannille vaikea. Kuluttajamarkkinat eivät vedä ja euro on vahva valuutta verrattuna Venäjän ruplaan. Mielenkiintoista on kuitenkin suunnitelma laajentaa Kiinaan perustamalla sinne 100 Lindexiä, ensimmäinen pitäisi avata Shanghaihin ensi vuonna. Kiinassa kilpailu tulee olemaan kovaa, sillä vastassa on merkkejä Zarasta ja H&M:stä lähtien. Kiina on varmasti suuri haaste, mutta myös mahdollisuus. Hakemalla oppia liiketoiminnasta Kiinassa ensin Lindexin muodossa on tulevaisuudessa mahdollisuus laajentua entisestään ja hyötyä vaurastuvista kiinalaisista ja maan talouskasvusta. Kiina on tulevaisuudessa täynnä potentiaalisia asiakkaita. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti