perjantai 8. marraskuuta 2013

Kiinnostavia yrityksiä, osa 5: Nokian Renkaat

Juttusarjassa kiinnostavista yrityksistä esittelen lyhyesti yhtiöitä, joissa haluaisin työskennellä tai jotka ovat muuten mielenkiintoisia tai ajankohtaisia.

Nokian Renkaat kiinnostaa yrityksenä, koska se on kansainvälinen listayhtiö, jonka kotipaikka on lähellä Tamperetta, Nokialla. Maailmanlaajuisesti yhtiö työllistää yli neljä tuhatta henkeä, joista 1300 Nokialla.

Yhtiö valmistaa renkaita henkilö- ja kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin käytettäväksi alueilla, joissa on lunta, metsää ja vaativia sääolosuhteita. Yhtiön tuotteet ovat tuttuja kuluttajille ja ne ovat menestyneet eri tahojen järjestämissä testeissä. Hakkapeliitta lienee kaikista tutuin tuotemerkki.

Yhtiön ydintuotteet valmistetaan omissa tehtaissa Nokialla ja Venäjällä, mutta myös sopimusvalmistajia käytetään.  

Nokian Renkaat Oyj on perustettu vuonna 1988, mutta sen juuret ovat paljon kauempana, jo 1800-luvulla. Helsingin Pörssiin yhtiö listautui 1995.

Nokian Renkaat on menestynyt viime vuosina taloudellisesti hyvin ja se on Nokian Uutisten mukaan ollut maailman kannattavin rengastehdas vuodesta 1996 lähtien. Toimitusjohtaja Kim Gran näkee yhtiön olevan talvirenkaissa markkinajohtaja, innovoija ja edelläkävijä, jota muut seuraavat.

Yhtiö on kasvattanut liikevaihtoaan ja tulostaan jo monena vuonna peräkkäin. Vuonna 2012 yhtiö teki 1.6 miljardin euron liikevaihdolla 331 miljoonan euron voiton.

Yhtiöllä on vuoden 2013 kolmannen vuosineljänneksen osavuosikatsauksen mukaan vahva markkina-asema. Yhtiö kuitenkin ennustaa liikevoiton ja liikevaihdon laskevan vuoteen 2012 verrattuna. Venäjän ruplan heikko kurssikehitys on tähän yksi iso syy.

Yhtiöllä on toimitusjohtaja Granin mukaan markkinajohtajuus yhtiön ydinmarkkina-alueilla Venäjällä ja Pohjoismaissa. Yhtiön Vianor-rengasketju tekee tukku- ja vähittäiskauppaa Nokian Renkaiden päämarkkina-alueilla.

Toivoa sopii, että Nokian Renkaiden tulevaisuus ei näytä liian aurinkoiselta, jotta lunta ja jäätä riittäisi tienpintoihin tuotteiden kysynnän takaamiseksi. Yhtiötä haastavat autojen myynnin lasku taantuman seurauksena ja autoilun väheneminen sen kallistumisen seurauksena. Laadukkaat renkaat voivat kuitenkin lisätä ajamisen polttoainetaloudellisuutta ja pidentää renkaiden vaihtamisen väliä. Yhtiön haasteena lienee näistä argumenteista huolimatta kuluttajien halu etsiä halvinta rengasdiiliä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti